Până nu de mult, agream în unanimitate, fie iubitor de flori, fie producător, fie învățător sau profesor, mamă sau bunică, colegă sau iubită – că florile sunt modul în care arătăm, sau primim aprecierea celor din jur, că acestea exprimă deopotrivă dragoste și sensibilitate, dar mai ales toate gândurile bune ale celui care le oferă, pentru cel care le primește. Astfel s-au născut preferințele și mai ales asocierile între diverse plante și sentimente, evenimente, momente sau persoane.
Producem flori, importăm flori, distribuim flori, cumpărăm flori, vindem flori și oferim sau primim flori, considerând o normalitate ca această resursă de frumos să ne fie disponibilă tot timpul. Suntem obișnuiți cu florile, le iubim și ne place când menirea acestora este îndeplinită. Când frumosul lor, realizează ceea ce noi ne-am propus: o impresie bună primitorului, un profit vânzătorului, un sentiment plăcut trecătorului, etc.
V-ați întrebat vreodată, ce s-ar întâmpla dacă una sau mai multe, dintre florile noastre preferate ar dispărea? Dar cum ar fi dacă aceasta ar fi una din plantele care au influențat economia Europei și în mod special a unei țări, cultivată încă din anul 1593, în Olanda, aceasta fiind prea bine cunoscuta lalea?
Istoria spune că această plantă a fost adusă în Olanda din Turcia, încă din anul 1593, fiind foarte iubită și apreciată dar mai mult decât atât, aceasta a găsit “o casă” în Olanda, un mediu ideal de dezvoltare sau în cuvinte simple: s-a aclimatizat. Olandezii au ridicat această plantă la un rang înalt, atât cultural cât și artistic. În scurt timp varietățile s-au înmulțit și comerțul cu bulbi a luat amploare. Câmpurile micii țări au devenit în scurt timp colorate, fiind cultivate cu lalele dar nu numai. Condițiile climatice favorabile cât și cunoștințele tehnologice în dezvoltare ale cultivatorilor, au făcut din Olanda nu doar o țară a lalelelor, dar și o țară a bulbilor, a plantelor provenite din bulbi în general. Printre aceste plante, pe lângă lalele, se numără zambile, cale, allium, amaryllis și altele!
De-a lungul timpului, producția dar și comerțul cu bulbi din Olanda a cunoscut momente de creștere sau de scădere datorate mai multor factori, precum clima, viruși, bursă, concurența altor plante, etc. Cu toate acestea Olanda este, azi, cel mai important producător şi exportator de flori din Europa şi unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţa mondială a comerţului cu flori.
Vă întrebați cu siguranță, de ce scriu acest articol? Cui mă adresez? Ce doresc să transmit? Cu permisiunea dumneavoastră voi răspunde acestor întrebări în cele ce urmează.
În ultimii ani, producția de bulbi din Olanda a fost direct impactată de condițiile climatice nefavorabile. Așa cum spuneam la început, bulbii au găsit condiții favorabile de dezvoltare în zona geografică unde este situată Olanda. Cu toate acestea, clima este într-o continuă schimbare la nivel global și cu toții resimțim acest lucru. Cultivarea bulbilor în aer liber, în câmp deschis, reprezintă o variabilă care poate impacta direct rezultatele unui an de producție. Continuarea sau prelungirea fenomenelor naturale dezastruoase pe o durată mai lungă de unul sau doi ani, va conduce nu doar la deteriorarea recoltei cât și la deteriorarea materialului săditor, menit să fie folosit la propagarea speciilor și înmulțirea acestora pentru viitor.
Fie că vrem sau nu să recunoaștem, fie că facem sau nu publice aceste informații, suntem deja martorii unui an istoric dezastruos în recoltele de bulbi de lalele și zambile din Olanda. Fie că vrem sau nu să acceptăm, suprafețele teritoriale (deja restrânse) cultivate cu bulbi în Olanda sunt finite și în descreștere de la un an la altul, concurate în paralel de o cerere în piața bulbilor aflată în creștere de la an la an. Însă cu toate acestea, natura este singurul concurent care nu ține cont de nici un aspect înconjurător sau circumstanță atenuantă. Dragii mei, acest articol, reprezintă modul meu personal de a vă aduce la cunoștință că acest an, acest sezon care urmează, în materie de bulbi, va fi unul precar!
Cui mă adresez?
În calitate de distribuitor de material săditor în România și Republica Moldova, printre produsele distribuite aflându-se și o gamă extinsă de bulbi, mă adresez în primul rând producătorului de flori, partenerul nostru de încredere, care în fiecare an își plasează conștiincios comanda (de bulbi în acest caz), lasând-o cu toată încrederea în mâinile noastre, știind că la vremea potrivită, va primi ceea ce a comandat. Iar noi, suntem aici pentru a îndeplini cele enumerate mai sus în condiții cât mai bune! Ce ne facem însă atunci când factori externi precum natura, ne împiedică să ne îndeplinim misiunea, aceea de livra calitate!? Ce ne facem atunci când iscusința și conștiinciozitatea noastră, pălesc în fața evenimentelor nefaste care ne afectează? Ei bine, NU vom renunța! Nu ne vom da bătuți! Vom continua și ne vom intensifica forțele prin care vom pune partenerul nostru, clientul nostru, producătorul de flori pe primul loc! Vom fi onești și vom comunica toate noutățile din producția și recolta de bulbi în timp real, vom cere acordul modificării comenzilor și vom lupta până în ultimul moment pentru a livra calitate!
Mă adresez totodată și consumatorului. Dragă iubitor de flori, anul acesta, când vei cumpăra o zambilă sau o lalea, dar și orice altă floare, nu uita că, în spatele frumuseții ei, stau ascunse printre altele: ani de cercetare genetică coroborați cu trudă și stress, ale furnizorilor; cheltuială, frici și riscuri enorme asumate fără garanții de către producătorii locali – toate pentru a face posibil acel moment unic, acele zâmbete și acele sentimente speciale care întotdeauna au drept protagonist, florile. Toate acestea, împreună cu manoperă, transporturi, chirii de depozitare, marketing ș.a., aduc cu sine prețul de la raft. Alegând un preț mai mare, nu faceți pe cineva mai bogat! Ci apreciați pe cel care a muncit mai mult!
Încercând să răspund primelor doua întrebări, am răspuns cumva și celei de-a treia, referitoare la mesajul meu. Care este mesajul meu? Ce doresc să transmit? Voi cuantifica răspunsul în cele ce urmează. Este impetuos necesar să înțelegem că tot timpul pot apărea crize de orice natură atât în viață, cât și în relații de orice tip, inclusiv comerciale. Și este esențial să alegem să trecem prin ele împreună, în parteneriat, prin înțelegere și adaptare la situațiile neplăcute. Astfel vom modela piața, economia, dar și viața noastră în așa manieră, încât să fim mai pregătiți, mai evoluați, mai productivi și nu în ultimul rând mai buni!
A livra calitate înseamnă că, atunci când un element din ecuație, cel mai volatil și cel mai greu de controlat, nu este de calitate – TU, să rămâi de calitate!
Ionuț Pohrib,
Director General Qualiplant România